jueves, 12 de agosto de 2010

Ologiskt i Guatemala

Oj, det är svårt att komma från en kultur där man förutsätter att människor inte ljuger och att det går att diskutera. Tex om arbetsgivare betalar ut för mycket i lön så kan den anställde säga att han/hon inte förstod att det var för mycket. I går var jag på arbetsministeriet då två fd anställda hävdade att de inte fått sin premie som kallas Bonus Catorce i juli. Vi hade skrivit ett avtal med dem att de skulle få sin ersättning varje månad för att det skulle stämma med ersättningar från ett kontor i ett annat land. Nu hävdade de att de aldrig fått ersättningen. På kvittot stod fjortonde lönen istället för fjortonde premien. Det gäller inte sa hon på Arbetsministeriet. Det enda som gällde var att de fått sin ersättning mellan den 7-14 juli och att de hade skrivit på ett kvitto att de fått premien. (undrar om jag som utlänning hade kommit undan det?).
Jag fick inte kunde inte utveckla något för vad som gällde vad det som stod ovan.
Här kommer vi till två olika kulturer. Vem som helst skulle tänka att det vore ologiskt att de fått extra pengar varje månad vilket man kunde se av kontraktet och vad som avhandlats i lön. Det fanns inte utrymme för förklaringar. Hade vi betalat premien under dessa datum eller inte. Punkt slut. En anställd hade tagit med sig en dator hem sista dagen hon gick från jobbet. Hon anmälde den efter ett tag som stulen. Det ansågs som ett arbetsredskap och att hon hade gått från jobbet den 26 mars räknades inte eftersom hennes kontrakt gällde till den 31. Att hon inte hade rätt att ta med sig datorn från jobbet kunde vi tydligen inte heller diskutera.
Jag blev lite arg och höjde rösten - något man inte heller kan göra i Guatemala. Det upplevs som en förolämpning. Tex om jag säger med hög röst vad som helst så svarar de förolämpa oss inte.
Det tragikomiska är att 98% av alla brott löses inte, utpressning, hot och mord är vardag men i vissa fall så har man inte rätt att ens försvara sig.
Innan jag gick till arbetsministeriet var jag orolig för att vi skulle hamna i en ologiskt diskussion och så blev det. Det går inte att bemöta och jag blir så arg.

No hay comentarios:

Publicar un comentario