jueves, 16 de septiembre de 2010

Du har makten i din hand

Näringslivet styr allt. Men också globala ekonomin. Det  finns två områden där varje val vi gör har en direkt påverkan och det är inom miljön och som konsument. Om jag inte slänger skräp i dalen där jag bor, om jag inte låter bilen gå på tomgång, sopsorterar men också köper produkter som inte lämnar rester, bidrar jag direkt till en bättre miljö. Som konsument kan jag välja att inte sätta mina barn i privata skolor och istället bidra till att den kommunala skolan förbättras genom att delta i föräldragrupper. Jag kan också välja att inte köpa produkter som är producerade under miljöfarliga och/eller dåliga arbetsvillkor. Du behöver inte känna hjälplöshet i en obegriplig omvärld. Du kan påverka. Många gånger ger en medveten konsumtion mer inte mindre pengar. Man handlar mindre och nyttigare. (att dricka vatten i stället för läsk - det är fantastisk att bo i ett land där rent vatten är så lättillgänligt)
När det gäller privata apotek. Jag kan själv räkna de gånger jag köpt medicin i mitt liv och de gånger våra barn behövt medicin. Naturligtvis finns det människor som behöver mediciner för att överleva och också för att bli friska men många, många köper vitaminer, huvudvärkstabletter, mediciner mot förkylning fast alla vet att det hjälper. Unna dig själv ett friskare liv. Du är värd det! Ät bra, gå lite längre varje dag och köp ingenting, nej ingenting du inte behöver. Ta makten över näringlivet. Konsumenten har alltid rätt!

No hay comentarios:

Publicar un comentario